سایت مؤسسه فرهنگی-خدماتی فانوس

موسسه فرهنگی – خدماتی فانوس هر چند بصورت رسمی در زمستان سال 1396 راجستر شده است اما فعالیت آن از سالها قبل شروع شده است که در اینجا به صورت فهرست وار ذکر می شود:

1.تعمیر و بازسازی مدرسه دینی خاتم الانبیاء، این مدرسه در سه طبقه در سال 1375 با تعمیر جدید به همت مردم خیر و طلاب دینی منطقه ساخته شد.

2.ساخت مسجد امام صادق به عنوان مسجد جامع در بازار بابه که مورد نیاز بازاریان بود. این مسجد در سال 1396 پس از تخریب در دو طبقه بصورت زیبا ساخته شده است.

3.ساخت حسینیه حضرت فاطمه الزهرا؛ که در کنار مسجد این حسینیه برای خواهران در بازار بابه ساخته شده است.

4.کتابخانه عمومی بابه؛ این کتابخانه در بازار بابه ساخته شده است و بیش از 5 هزار جلد کتاب در آن وجود دارد که بسیاری از مشکلات محصلان و علاقه مندان به کتاب در این کتاب خانه بر طرف می گردد.

5.ساخت کلینیک؛ که افراد خیر منطقه و طلاب منطقه درخواستی را به دفتر شهدا آرگنایزیشن تقدیم و به تعقیب آن ساختمان ابتدایی آن در بازار بابه ساخته شد و اکنون در سال 1396 کار تعمیر جدید آن شروع شده است.

6.افراد خیر منطقه در ساخت لیسه و مکتب بابه نیز نقش فعال داشته است.

7.لیسه امام علی مرغ دلنه که به همت افراد خیر و پی گیری معلم جانعلی از سوی دولت در سال 1394 ساخته شد.

8.لیسه سروری برادران که به همت برادران خیر آقایان سروری در تایلوم ساخته شده است.

9.مکتب ابتدایی درویشان که به همت مردم از پول همبستگی ساخته شده است.

10. تاسیس خوابگاه: خوابگاه برای محصلان (دانشجویان) بابه در سال 1383 در کابل تاسیس شده است و برای این کار منزلی اجاره شد و محصلان منطقه در آنجا جا داده می شد. از سال 1385 در خوشحال خان کابل منزلی ساخته شد و بعد به خاطر ازدیاد محصلان در سال 1390 یک ساختمان چهار طبقه کرایه شد که در اختیار محصلان قرار دارد. قابل یادآوری است که این کار، الگوی برای دیگران نیز گردید و سایر اقوام نیز الحمد لله از این الگو پیروی کرده و خوابگاه برای محصلان منطقه خود تهیه کردند.

11. ساخت ساختمان موسسه در کابل در شش طبقه. این ساختمان در سال 1390 زمینش خریداری شد و در سال 1395 شروع به ساخت نمود و اکنون ساختمانش تکمیل و آماده بهره برداری است. ساختمان موسسه فانوس دارای 32 اتاق برای خوابگاه محصلان و 16 مدرس و صنف برای برگزاری کلاس و یا راه اندازی تحصیلات عالی در آینده است که همه امکانات را دارا است. این ساختمان همچنان دارای سالن اجتماعات و کتابخانه می باشد.

12.شروع اعمار و باز سازی لیسه ذکور بابه در منطقه؛ ساختمان لیسه به همت کمک خیرین منطقه بابه مقیم خارج بخصوص مسافران محترم بابه مقیم انگلستان در سال 1385 تعمیر و ساخته شد. این ساختمان نیاز به این داشت که اطراف آن انگاف و سمنت گردد. الحمدلله این کار توسط افراد خیر و موسسان موسسه فانوس در خزان سال 1396 صورت گرفت. قابل یادآوری اینکه آقای دانش در پیش برد کار مکتب نقش فعال داشته است.

13.برای لیسه ذکور بابه توسط موسسه فانوس در اوائل سال 1396 میز، چوکی و تخته خریداری گردید.

14.استخدام یک نفر بصورت تمام وقت برای پی گیری کارهای عام المنفعه منطقه بابه از تابستان سال 1396. همانگونه که می دانید دولت برای انجام کارهای عام المنفعه با کمک و حمایت سازمان های بین المللی و انجوها و کشورهای خارجی برنامه های انکشافی زیادی را در روستاها و شهرها دارد. متاسفانه به خاطر مشکلات زیاد از قبیل تبعیض و … و از همه مهمتر نداشتن یک فرد پیگیر برای  کارهای عام المنفعه در منطقه ما کاری زیادی انجام نشده است. برای این کار نیاز دیده شد که یک نفر استخدام گردد و به وی ماهیانه حقوق داده شود تا وی پیگیر کارهای عام المنفعه باشد تا اگر بشود بند آب و بند برق و… در منطقه ساخته شود و محرومیت مردم کاهش یابد.

15.تنظیم و تهیه اساس نامه و لوگو برای موسسه. برای این کار جلسات زیادی در کابل و خارج از آن انجام شد و با افراد زیادی مشورت گردید سرانجام کار اساسنامه و لوگو نهایی گردید.

16.ثبت و راجستر موسسه فانوس در زمستان سال 1397 در داخل افغانستان

17.سفر موسس و همراهان به افغانستان در تابستان سال 1396 جهت پی گیری کارهای عام المنفعه.

18. سفر موسس به کشورهای اروپایی در خزان سال 1396 برای طرح ایجاد صندوق حمایت از کارهای لازم در منطقه و کابل. در این ارتباط با افراد زیادی در مناطق مختلف اروپایی مشورت و همفکری صورت گرفت و سرانجام تصویب گردید که هر شخص در سال دو روز از درآمد خود را برای موسسه در نظر بگیرد و استقبال گسترده از این طرح.

19.تهیه سنگ برای ساختمان لیسه اناث و احاطه اطراف ساختمان لیسه ذکور که از خزان سال 1396 این کار شروع شد و اکنون که زمستان است همچنان برای تامین آن کار جریان دارد.

20.دیدار با متنفذین و نمایندگان منطقه و فراهم کردن زمینه همکاری و ایجاد انسجام و اتحاد در میان مردم.

قابل یادآوری اینکه افراد خیری زیادی در انجام کارهای نیک و سازندگی منطقه سهم داشته است که فعلا نام بردن از آن عزیزان مقدور نیست.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها