سایت مؤسسه فرهنگی-خدماتی فانوس

عکس آیت الله علی یاور افتخاری

1. آیت الله شیخ علی یاور افتخاری فرزند قنبر علی در سال 1314 در قریه قرخچی جاغوری دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود فراگرفت و برای ادامه تحصیلات حوزوی در انگوری از محضر استاد فاضل و در اوتقول از محضر آیت الله وحیدی و استاد شریفی استفاده برد.
2. استاد افتخاری در سال 1331 با مشکلات زیاد خود را در حوزه کهن نجف رساند و از محضر علامه مدرس و ایت الله فیاض و سایر اساتید نجف بهره ها برد و پس از هفت سال تحصیل مستمر در سال 1338 به وطن بازگشت.
3. آیت الله افتخاری پس از اندکی توقف در وطن این بار برای تکمیل تحصیلات خود به حوزه علمیه قم و تهران رحل اقامت افگند و سالها از محضر اساتید برجسته این دو شهر از جمله آیت الله حسن زاده آملی، مرتضی مطهری و ایت الله منتظری استفاده کرد و در کنار فقه و اصول، دروس عالی فلسفه و عرفان را نیز فراگرفت.
4.با تهاجم شوروی به افغانستان، آیت الله افتخاری با جمع از دوستانش، حزب نهصت اسلامی را در سال 1358 تاسیس کرد و عملا وارد فعالیت سیاسی گردید و رهبری حزب را نیز به عهده گرفت.
5.ایت الله افتخاری در کنار فعالیت های سیاسی خود، مشغول تدریس و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی نیز بود و مضمون های فلسفه و منطق را در قم برای طلاب تدریس کرد.
6. شیخ افتخاری پس از انحلال احزاب و تاسیس حزب وحدت اسلامی، تمام تلاش خود را بر کار فرهنگی و خدماتی متمرکز کرد.
7. تاسیس مسجد، مدرسه، کتابخانه و مجتمع علمی و فرهنگی در جاغوری، مالستان، کابل، لوگر و کویته از جمله خدمات ماندگار این عارف واصل است که مردم قدرشناس، این خدمات ارزنده وی را هرگز فراموش نخواهد کرد.
8. از آیت الله افتخاری مقالاتی در مجله ماهنامه نهضت و مجله ذوالفقار به چاپ رسیده است و علاوه بر آن، آثار زیادی از وی در رشته فلسفه، منطق، فقه و اصول چاپ نشده به جا مانده است. یکی از آثار با ارزش به جا مانده از آیت الله افتخاری کتاب خاطرات وی به نام “گذری و نظری” است، امید روزی این آثار به زیور طبع آراسته شده و در اختیار عموم قرار گیرد.
9. مهدی، حسن، حسین و محسن چهار پسر حاج آقای افتخاری است و از وی علاوه بر پسران نامبرده، چند دختر نیز به یادگار مانده است.
10. اثر بی بدیلی آیت الله افتخاری نام نیک و پاکی اوست که دوست و دشمن بر آن معترفند. شاه بیت زندگی حاج آقای افتخاری ساده زیستی، تواضع، زهد، عزت نفس و اخلاق نیکش بود که در طول حیات پر برکتش در عمل آن را به اثبات رساند. در یک کلام و بدون اغراق او از جنس فرشتگان زمینی بود. آیت الله افتخاری پس از 88 سال زندگی باعزت، صبح روز جمعه تاریخ 11 حوت 1402 در شهر قم داعي حق را لبیک گفت و برای همیشه در جایگاه ابدی خود آرام گرفت. حقا که وی “عاش سعيدا و مات سعيدا” ، “و سلام عليه يوم ولد و يوم یموت و یوم يبعث حيا” .
محمد جواد برهانی
11/ 12/ 1402

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رحمت الله اخلاقی
رحمت الله اخلاقی
1 ماه قبل

بسیار عالی بود