سایت مؤسسه فرهنگی-خدماتی فانوس

کتاب روش تحقیق، به تازه گی از سوی مرکز تحقیقات فانوس با همکاری انتشارات مقصودی در کابل چاپ و منتشر شد. نویسنده کتاب محمد جواد برهانی است.

لازم است به این نکته نیز توجه شود که در این اثر، بیشتر به تحقیق کتاب‌خانه‌ای و اسنادی به خاطر اهمیت آن توجه شده است. تحقیق کتاب‌خانه‌ای – همان‌طوری که خواهد آمد – از نوع تحقیقات کیفی و متفاوت با تحقیقات کمّی است. از این‌رو، محققانی که علاقه‌مند به تحقیق کمّی، مشاهده‌ای و پیمایشی‌اند، باید افزون بر این کتاب، به کتاب‌های دیگری که روش تحقیق کمّی را مورد بحث قرار داده است مراجعه کنند.

 این اثر بر آن است که مباحث و موضوعات تحقیق را با زبان ساده بیان کند. از این‌رو، در برخی موارد، نگارنده تجربیات شخصی خود را، به‌خصوص موضوعاتی را که در حین تدریس این مضمون متوجه شده و در کتاب‌های روش تحقیق ندیده است، و همچنین موضوعاتی را که در خلال پژوهش آموخته، بیان کرده است؛ از باب نمونه: نوت‌برداری در فضای ورد، ون‌نوت و… .

باری، در این اثر از نقل قول مستقیم به پیمانه‌ی اندک استفاده شده و بیشترینه مطالب با بیان خود نگارنده نوشته شده است.

گفتنی است که در ابتدای این اثر شما به سه بحث مهم (دیدگاه‌های شناختی، ابزار کسب شناخت و هنجارهای علمی) آشنا می‌شوید که توجه به این موضوعات به عنوان درآمد روش تحقیق لازمی است.

قابل یادآوری است که این اثر حاصل بیش از بیست بار تدریس نگارنده است که مضمون روش تحقیق را بارها در دانشگاه های خصوصی در کابل و همچنین در ایران تدریس کرده است، و پس از آن بنا به تقاضای مکرر محصلان و دوستان اقدام به تدوین و انتشار آن نموده است.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها