سایت مؤسسه فرهنگی-خدماتی فانوس

جامعه شناس افغان تاکید کرد: جمعیت بزرگی از پیروان مذهب جعفری و مکتب اهل بیت علیهم السلام در افغانستان زندگی می کنند و این به هیچ عنوان قابل انکار نیست.

محمد جواد برهانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات اخیر ندا محمدندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان مبنی بر اینکه تمام مردم افغانستان پیرو مذهب حنفی هستند و مذهب دیگری در این کشور وجود ندارد و این سبب پیشرفت این کشور شده گفت: در افغانستان در کنار پیروان مذهب حنفی پیروان مذاهب دیگر اهل سنت هم حضور دارند و بخش عظیمی هم از پیروان مذهب جعفری زندگی می کنند.

وی افزود: افغانستان سال ها درگیر جنگ بوده و مردم آن با مشکلات زیادی مواجه هستند، فقر و بیکاری بیداد می کند، امکانات رفاهی وجود ندارد و مردم برای گرم کردن خود در فصل زمستان مواد سوختی ندارند، پس نمی توان ادعا کرد که چنین کشوری پیشرفته است و دلیل پیشرفت آن هم این است که در آن فقط یک مذهب وجود دارد. افرادی که چنین ادعاهایی می کنند نه تصویر درستی از پیشرفت دارند نه از جامعه و نه مشکلات کشور. آن ها در فضای محدودی زندگی می کنند و همه چیز را از دید همان روستا و محل زندگی خود می بینند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: درست است که ندا محمد ندیم به عنوان یک فرد این اظهارات را مطرح کرده اما با توجه به عملکرد طالبان که شیعیان را نادیده می گیرند، زنان را نادیده می گیرند، به اقوام مختلف احترام نمی گذارند و حقوقی برای آنان قائل نیستند، به نظر می رسد که نظام طالبان به سمت تک مذهبی، تک قومی، تک جنسیتی و تک صنفی پیش می رود.

این جامعه شناس افغان عنوان کرد: افغانستان در سطح جهان با تنوع قومی، مذهبی و فرهنگی شناخته شده است و تنوع در بخش های مختلف در هر کشوری زیبایی آفرین است اما در افغانستان به جای اینکه از این تنوع به عنوان یک فرصت استفاده شود، عده ای به دنبال آن هستند که همه چیز را با محوریت خود ببینند و یک گروه قومی، مذهب، فرهنگ، لباس و زبان خود را معیار قرار می دهد و اگر دیگران مانند آن ها نباشند طرد می شوند. این موضوع خودپسندی و مخالف آموزه های دینی است زیرا بر اساس آموزه های دینی انسان ها مانند هم هستند و کرامت دارند و ایمان، عمل صالح و تقوی است که به آن ها امتیاز می بخشد.

برهانی در مورد پیامدهای اینگونه اظهارات برخی مقامات طالبان هم گفت: این اظهارات باعث نارضایتی مردم و مقبولیت نیافتن طالبان می شود.

این کارشناس افغان بیان کرد: تشیع مذهبی است که در دوران جمهوریت به رسمیت شناخته شد، مذهبی ریشه دار است و پیروان زیادی دارد و خود طالبان هم بر این امر واقف هستند، شیعیان افغانستان مساجد، تکایا و مراکز فرهنگی زیادی دارند و در ولایت ها و ولسوالی های مختلف حضور دارند و زندگی می کنند.

وی اضافه کرد: شیعیان نقش برجسته ای در افغانستان ایفا کرده اند، در دوران جهاد و آزاد سازی این کشور نقش ویژه ای داشته اند و افتخارات و مدال های جهانی کسب کرده اند، بخشی از تاریخ زرین افغانستان به نام شخصیت های شیعه رقم خورده و چنین جمعیت کمی و کیفی قابل انکار نیست بنابراین چنین اظهاراتی پیامدهای ناگواری دارد و اگر این روند ادامه پیدا کند مردم طالبان را نخواهند پذیرفت.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها