سایت مؤسسه فرهنگی-خدماتی فانوس

مراکز دینی و فرهنگی بابه

اسامی مناطق در هزاره جات بصورت کلی یا به نام افراد نام گذاری شده است و یا به نام طبیعت. منطقه بابه از جمله مناطق است که به اسم شخص نامیده شده است. آن گونه که معروف است بابه با مسکه دو برادر دوقلو بوده و پدر آن ها جناب “بیو” بوده است که اسم اصلی “بیو” مشخص نیست زیرا “بیو” لقب است و به کسی گفته می شود که پول و جایداد زیاد داشته باشد.

منطقه بابه مانند سایر مناطق جاغوری کوهستانی و از چهار سو توسط کوهای بلند و زیبا محاصره شده است. تنوع جغرافیایی در همین منطقه کوچک چنان زیاد است که خود به زیبایی منطقه افزوده است. در قسمت جنوب بابه که  تاک و تیلوم قرار دارد چنان گرم است که در تمام جاغوری منطقه به گرمی آن وجود ندارد و میوه بخصوص توت اولین بار در اینجا می رسد. دریای سنگماشه نیز از تاک و تیلوم عبور کرده که بر زیبایی این منطقه افزوده است. تاک را بدان جهت تاک نامیده است که در کوهای ان تاک های انگور فراوان وجود داشته است و هنوز بوته های آن در این کوه مشاهده می شود.

بابه دارای چندین فرزند بوده که امروز دنگه های پنچ گانه به آنها نسبت داده می شود و در این منطقه زندگی می کند که عبارتند از: شادی خان، دلیل خان، گلابیگ، نظر بیگ و دوستی.

بابه  در سمت غربی سنگ ماشه قرار دارد و در حدود بیست کیلو متر با سنگماشه فاصله دارد و از سوی سنگماشه وقتی وارد اولین نقطه بابه می شوی به منطقه به نام دراز قول می رسی که خود قول پر نعمتی است و رودخانه ی نیز در این قول جاری است که در گذشته چندین اسیاب آبی را در طول سال به چرخش در می آورد.

 بابه دارای مراکز متعدد دینی و مذهبی است که در ذیل به مهمترین مراکز دینی و مساجد این منطقه اشاره می شبابه در سالهای اول انقلاب بیشتر با آغازگر مبارزه در برابر متجاوزان شوروی در جاغوری شهرت داشت که در همان آغاز ۱۷ نفر از متنفذان و اربان خود را از دست داد. در سالهای اخیر بیشتر با فوتبال و والیبال خود در جاغوری شناخته شده است که تیم عقاب بابه دارای سابقه بیش از دو دهه است. همچنین این منطقه با مردم خونگرم خود نیز شهرت دارد.

ورزشگاه

در بازار بابه که بیش از چهار صد دکان وجود دارد یک سالن ورزش با همت آقای باشی ساخته شده است. در این سالن می توان هم والیبال و هم فوتبال نمود. البته آموزش ورزش رزمی نیز در این سالن برای جوانان و نوجوانان وجود دارد. در کنار سالن ورزش ورزشگاه کونک فو نیز سالها است مشغول فعالیت می باشد. در پشت بازار بابه زمینی والبیال بصورت پخته کاری درست شده است که تا حدودی مورد استفاده جوانان و نوجوانان منطقه می باشد.

 مراکز آموزشی و کورس

در بازار بابه چند مرکز آموزش زبان انگلیسی و کامپیوتر نیز سالها است مشغول فعالیت می باشد یکی از کورس های زبان به نام آکسفورد است که دختر و پس در آن مشغول یادگیری زبان انگلیسی است

در کنار آن طلوع اندیشه که انجمن رسمی دانشجویان منطقه بابه می باشد دفتر ساحوی خود را در سال 1395 باز کرده و مشغول فعالیت فرهنگی است.  از سوی این دفتر کورس های نویسندگی، ویراستاری، فن سخنوری، اساسات، فیزیک و… تا هنوز برگزار گردیده و با استقبال مواجه شده است.

مکاتب در بابه.

در بابه شش باب مکتب وجود دارد که سه تای آن در بازار بابه و لیسه است  و یک تای آن در مرغ دلنه بنام لیسه امام علی است که به همت و پی گیری معلم محمد جان در وسعت بسیار زیاد و با ساختمان مجلل ساخته شده است. یکی دیگر از مکاتب در تایلوم موقعیت دارد که به همت سروری برادران در دو طبقه بسیار زیبا و مجلل ساخته شده است. از این مکاتب تا کنون بارها شاگردان اعم از دختر و پسر از صنف دوازدهم فارغ شده و راهی دانشگاه گردیده اند.یک تای از مکاتب بابه که در سطح ابتدایی است در درویشان بابه موقعیت دارد.

مدرسه دینی

مدرسه خاتم الانبیاء: مدرسه خاتم الانبیاء از مدرسه های قدیمی است که اولین بار در سال ۱۳۴۹ توسط حجه الاسلام والمسلمین الحاج وثوقی در منطقه بسیار زیبا در دامنه یک کوه بنام کوه بلند و در دشتی وسیع بنام دشت منبر تاسیس گردید. در این منطقه سالها جناب حجه الاسلام والمسلمین مرحوم وثوقی، آیت الله علی جان عارفی و مرحوم شیخ الاسلام بعنوان مدرس مشغول فعالیت دینی بودند و  مدتی مرحوم حجه الاسلام والمسلمین محقق خربید نیز در این مدرسه بعنوان مدرس فعالیت داشته است و در سالهای اخیر حجه الاسلام والمسلمین الحاج طاهری به تربیت شاگرد مشغول بود  و  اکنون حجه الاسلام والمسلمین اقای رحمانی در این مدرسه مشغول فعالیت دینی اند.  ناگفته نماند که در ساخت این مدرسه همه علماء منطقه سهم بسیار جدی داشته اند و بخصوص حجت الاسلام آقای دانش.

مدرسه مذکور در سال ۱۳۷۵ توسط علما و طلاب منطقه و با کمک مردم خیر تجدید بنا گردید و اکنون مدرسه با بنای بسیار زیبا در سه طبقه ساخته شده است که در کنار آن یک کتاب خانه نیز مخصوص طلاب و اساتید مدرسه وجود دارد.

مسجد و کتابخانه عمومی امام صادق در بازار بابه مسجد و کتابخانه بسیار زیبا و مجلل وجود دارد که نماز جمعه به امامت حجه الاسلام والمسلمین  آقای رحمانی و همچنین نماز جماعت به امامت ایشان و در گذشته به امامت حجه الاسلام والمسلمین آقای طاهری در این مکان مقدس در طول سال برگزار می شود. در کتابخانه بیش از ده هزار جلد کتاب وجود دارد که به همت علما و طلاب منطقه و افراد خیر منطقه این مجموعه فرهنگی درست شده است.

مسجد امام علی: مسجد زیبا مرکب از یک حسینیه مسجد مکتب و یک باب خانه برای خادم واقع در منطقه سفید سنگ بابه واقع است که خود این مسجد دارای دو قطعه زمین وقفی است و درخت های زیادی نیز دارد.

مسجد امام حسن: این مسجد در قریه لوطان بابه واقع شده است و تجدید بنا گردیده است.

مسجد امام حسین: این مسجد در قریه راهی رامه واقع شده است که جدید ا تجدید بنا گردیده است.

مسجد امام سجاد: این مسجد در بلاق آهنگر واقع است و تجدید بنا شده است.

مسجد امام باقرا: واقع در قریه تاخم بابه

مسجد امام موسی کاظم که در قریه کویگگ بابه واقع شده است

مسجد امام جواد واقع در قریه گنبد بابه

مسجد امام علی النقی واقع در قریه کته سنگ بابه

مسجد امام حسن عسکری واقع در قریه قول درویش

مسجد ولی عصر واقع در قریه گیرو

مسجد صاحب الزمان واقع در میدان بابه

مسجد امام مهدی واقع در قریه مرغ دلنه بابه

مسجد حضرت فاطمه زهرا واقع در تایلوم بابه

مسجد حضرت عباس واقع درناوه بابه

مسجد   شیخ چوغان بابه که چند سال قبل تجدید بنا شد

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها