سایت مؤسسه فرهنگی-خدماتی فانوس

بسم الله الرحمن الرحیم

العُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ الدَّهرُ

روح بلند و ملکوتی عالم وارسته آیت‌الله شیخ علی یاور افتخاری به ملکوت اعلی پیوست

آیت‌الله شیخ علی یاور افتخاری عالم پاک‌نفس، مصلح، مجاهد، خدوم و از بنیان‌گذاران نهضت اسلامی افغانستان و عضو شورای‌عالی نظارت حزب وحدت اسلامی بود. ایشان در آغاز جهاد مردم افغانستان علیه شوروی، از پیش‌گامان و مجاهدان اولیه جنبش و نهضت مبارزه علیه اشغالگران بود.

او برای آزادی کشورش از اشغال شوری شب و روز تلاش کرد و همواره در سنگرهای داغ جهاد و مبارزه حضور داشت. آیت‌الله افتخاری بعد از شکست شوروی از افغانستان و آزادی کشور، در گرماگرم جنگ‌های خونین و خانمان‌سوز داخلی که توسط استخبارات کشورهای بیگانه و در نبود برنامه و عدم ظرفیت مجاهدین برای ایجاد دولت فراگیر و ملی، نقش یک مصلح بزرگ را ایفا نمود او با پرهیز از ایجاد تنش و چنددستگی بین صفوف مجاهدین، برای برقراری صلح و آرامش در کشور نقش‌آفرینی نمود و تلاش بسیار نمود.

آیت‌الله افتخاری در طول عمر شریف خود فعالیت‌های فرهنگی و اساسی را در ولایات کشور داشت که هرکدام به نوبه خود از باقیات و صالحات و کارهای بنیادی محسوب می‌شود که نمونه آن ایجاد کتابخانه بزرگ و حوزه علمیه مرکز جاغوری است که در نوع خود بی‌نظیر است این کتابخانه جامع و تقریباً کتب متون شیعه و اهل‌سنت را دارد و همچنان از کتب علمی، تاریخی، ادبی، سیاسی و علوم متداول غنی است ایشان در لوگر و هلمند و خیلی از ولایات بناهای علمی و فرهنگی را ایجاد کرده بود که طرف استفاده همگان قرار دارد.

عکس آیت الله علی یاور افتخاری

فقدان ایشان ضایعه جبران‌ناپذیر برای حوزات علمیه، جامعه علمی و فرهنگی کشور است.

مجمع فرهنگی- اجتماعی بابه بهسود، مراتب غم شریکی و تسلیت خویش را به بیت شریف ایشان، مردم افغانستان اخصا مردم شریف جاغوری ابراز میدارم خداوند متعال ایشان را غریق رحمت بی‌منتهای خویش قرار دهد و با اولیا و انبیاء محشور فرماید.

مجمع فرهنگی- اجتماعی بابه بهسود

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها