سایت مؤسسه فرهنگی-خدماتی فانوس

جامعه شناس افغان تاکید کرد: زنان افغانستان در حال حاضر از نظر اجتماعی در شرایط دشواری قرار گرفته اند و طبیعی است که بخواهند این شرایط را تغییر دهند.

محمد جواد برهانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار کرد: همانگونه که رئیس دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) و کمیسیونرهای سازمان ملل متحد گفته اند، وضعیت زنان در افغانستان در حال حاضر نگران کننده و گزارش های سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان در افغانستان به واقعیت نزدیک است.

وی افزود: مدت زیادی است که زنان و دختران در افغانستان از تحصیل محروم هستند، حق کار ندارند و نمی توانند آزادانه گشت و گذار کنند، فقر و بیکاری بیداد می کند، تبعیض جنسیتی واقعیتی غیر قابل انکار است و زنان در هیچ اداره ای به کار گرفته نمی شوند.

به گفته این جامعه شناس افغان حکومت فعلی در افغانستان یک حکومت مردانه است که زنان در آن حقی ندارند و اگر حقوق بشر در این کشور به صورت عام نقض می شود حقوق زنان و دختران به صورت خاص نقض می شود و آنان در وضعیت نگران کننده ای بسر می برند. گذشته از آن اقوام مختلف هم مورد تبعیض قرار می گیرند و در حال حاضر حکومتی تک جنسیتی، تک قومی، تک مذهبی و تک زبانی حاکم است.

برهانی در عین حال گفت: زنان امروز افغانستان با زنان این کشور در دوره اول حکومت طالبان متفاوت هستند، آن ها باسواد تر و آگاه تر از گذشته می باشند و این در حالی است که طالبان نسبت به گذشته تغییری نکرده اند بنابراین زنان نمی توانند محدودیت های اعمال شده را بپذیرند.

این کارشناس افغان تصریح کرد: به این ترتیب زنان افغان در ابتدا در اعتراض به وضعیت پیش آمده به خیابان ها آمدند اما مورد آزار قرار گرفتند و از آن پس در مکان های بسته دست به اعتراض زدند که این خود بیانگر وضعیتی خاص و به معنای آن است که نمی توانند آزادانه حقوق خود را مطالبه کنند، در خیابان ها تظاهرات مسالمت آمیز داشته باشند و صدای خود را به گوش مسوولین برسانند.

وی اضافه کرد: جامعه جهانی هم در قبال افغانستان و زنان افغان تا کنون رفتاری دوگانه داشته، از یک طرف از طالبان حمایت کرده و پول های هنگفتی را در اختیار آنان گذاشته و از سوی دیگر گاهی طالبان را تحت فشار قرار داده است، اما جامعه جهانی وظیفه دارد شرایط افغانستان را به صورت مرتب در نشست ها و بیانیه ها تشریح و برای بهبود وضعیت تلاش کند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها