سایت مؤسسه فرهنگی-خدماتی فانوس

نگاهی گذرا به فعالیت ها و چشم انداز موسسه فرهنگی خدماتی فانوس

در جهان ما شاهد موسسات و سازمانهای زیادی هستیم که با اهداف خاصی راه اندازه شده است.

موسسه فرهنگی خدماتی فانوس یک موسسه غیر انتفاعی است که سهامدار ندارد و سود حاصل از آن برای انکشاف خود موسسه و کارهای عام المنفعه آن صرف می شود و هیچ کسی به سود آن چشم ندوخته و موسس و سایر همکاران آن نیز با هدف دریافت سود، این موسسه را راه اندازی نکرده است.

چگونگی شکل گیری موسسه فرهنگی خدماتی فانوس

ایده اولی تاسیس موسسه فرهنگی خدماتی فانوس در سال 1380 طرح گردید. این ایده مبارک باعث شد که در گام نخست ساختمانی به عنوان لیلیه برای محصلان بابه در کابل توسط محترم آقای عبدالعظیم احمدی اجاره گردد.

موسسه فرهنگی خدماتی فانوس یک موسسه غیر انتفاعی است که به همت برادر خیر و نیکوکار آقای عبدالعظیم احمدی راه اندازی و با همکاری فرهنگیان و نخبگان منطقه در تاریخ 30 جدی سال 1396 جواز فعالیت خود را از وزارت اقتصاد با شماره 4364 دریافت نموده است.

همکاران رضاکار موسسه، همراه با موسس، جلساتی زیادی را باهم داشتند که بصورت غیر منظم و بصورت متناوب این جلسات دو سال دوام یافت. سرانجام در زمستان سال 1396 جلسات مکرر و فشرده دایر گردید و در نهایت اساسنامه موسسه و مقررات و آیین نامه لیلیه پس از مشورت با افراد زیاد مکتوب و نهایی گردید. در مقدمه اساسنامه موسسه چنین آمده است: “افغانستان کشوری است که شخصیت های بزرگی را در دامن خود تربیت و تقدیم جهان کرده است. این کشور سابقه درخشانی دارد که دانشمندانی چون مولانا جلال الدین بلخی، خواجه عبدالله انصاری، ابوریحان بیرونی، بوعلی سینا ،رابعه بلخی، ناصرخسرو قبادیانی بلخی، ابوالمجد حکیم سنایی غزنوی و صدها شخصیت دیگر از این مرز و بوم برخواسته و شهرت جهانی کسب کرده است.

موقعیت جغرافیایی افغانستان باعث گردید تا این کشور مورد تاخت و تاز ابرقدرت ها قرار گیرد .چند دهه جنگ و ویرانی باعث شد که افغانستان شکوه گذشته اش را از دست دهد. مشکلات ناشی از جنگ هنوز در این کشور مشاهده می شود .

مردم افغانستان همیشه با امید زندگی کرده و همواره دستانی مهربانی به یاری این مردم شتافته و غبار محرومیت، فقر و جهل را زدوده و مردم را به آینده اش امیدوار ساخته است. موسسه فرهنگی – خدماتی فانوس با شعار گام استوار به سوی فردای بهتر آمده است تا در حد توان به دور از تعصبات قومی، لسانی و سمتی و با توجه به قوانین نافذه کشور فردای روشنی را برای مردم خود ترسیم کند و الگوی موفقی را برای دیگران ارایه دهد  و با صداقت و اراده محکم گام های استوارش را در راستای خدمت و تعالی فرهنگ جامعه بردارد.”

برای موسسه، لوگو، شعار، سایت و پیچ راه اندازی شد و آهسته آهسته موسسه فعالیت خود را شروع کرد.

موسسه بصورت رسمی در استرالیا نیز ثبت و راجستر گردید و تصمیم بر این است در صورت نیاز در سایر کشورها نیز ثبت گردد.

ساختمان موسسه در کابل

زمین ساختمان موسسه توسط آقای احمدی خریداری شد، انتظار این بود که ساختمان موسسه ظرف دو سال ساخته شود اما این گونه نشد. آقای احمدی در سال 1395 شخصا تصمیم گرفت با هزینه ی شخصی دو طبقه اول ساختمان را بسازد. شروع ساخت موسسه همراه با کارشکنی های زیادی بود که سرانجام تصمیم بر این شد که ساختمان موسسه با مساحت ۵۵۰ متر و بنا ۲۳۰۰ متر مربع در شش طبقه ساخته شد. طبقه سوم و چهارم آن دارای 30 اتاق است که جمعا ظرفیت در حدود 200 تختخواب را دارد که دارای دو اتاق مطالعه و کتابخانه همراه با تمام امکانات رفاهی، تخت های خواب، حمام و سرویس بهداشتی برای محصلان دانشگاه اختصاص یافته است. بخش لیلیه فعلا مورد بهره برداری قرار گرفته است و در یک طبقه خواهران و در طبقه دیگر، پسران با درهای مجزا، جمعا در حدود 200 نفر استفاده می کنند.

طبقه ششم ساختمان موسسه برای آشپزخانه و دو سالن غذا خوری مجزا برای دختران و پسران در نظر گرفته شده است که اکنون مورد استفاده است.

طبقه اول و دوم ساختمان برای کارهای اداری، بخش تحقیقات و آموزش در نظر گرفته شده است. بخش تحقیقات موسسه نیز در حال فعالیت است. بخش آموزش، نیز از تاریخ اول قوس 1397 مورد بهره برداری قرار گرفته است که در حدود چهار هزار محصل روزانه از آن استفاده می کند. در این دو طبقه جمعا 14 اتاق به عنوان صنف و مدرس وجود دارد.

زیر زمین ساختمان فانوس برای کتابخانه عمومی و سالن اجتماعات در نظر گرفته شده است که تا کنون چندین جلسه در آن برگزار شده است و اجلاس افتتاحیه موسسه نیز در همین سالن برگزار گردید اما به خاطر کمبود جا و فضا این بخش اکنون در اختیار آموزش قرار گرفته است و صنف آمادگی در آن برگزار می گردد.

افتتاح موسسه فانوس

مراسم افتتاح موسسه در تاریخ اول سرطان ۱۳۹۷ در تالار موسسه فانوس در کابل با حضور شخصیت های مختلف علمی، سیاسی، نمایندگان دفاتر مراجع و فعالان فرهنگی برگزار گردید و با برنامه های متنوع ادامه یافت.

در ساختمان موسسه دو تا کتابخانه در نظر گرفته شده است؛ یکی کتابخانه عمومی که محصلان و سایر اقشار مردم می توانند از آن استفاده نمایند و کتابخانه دیگر، کتابخانه تخصصی هزاره شناسی است که یک کار ابتکاری و جدید است و تا کنون در افغانستان و جهان سابقه نداشته است. هدف از راه اندازی این کتابخانه جمع آوری تمام اسناد و مدارک مکتوب درباره هزاره و تشیع افغانستان است. در کنار اسناد مکتوب، فیلم، عکس، صوت و… نیز جمع آوری خواهد شد. موسسه مذکور همچنین در نظر دارد، آثار همه ی مولفان مردم هزاره و تشیع افغانستان را در کتاب خانه تخصصی هزاره شناسی جمع آوری کند. موسسه همچنین در نظر دارد که بخش اکادمی زبان و بخش ترجمه را فعال نماید.

موسسه فانوس از میان محصلان و قشر تحصیلکرده نمایندگان همکار در کشورهای پاکستان، ایران، انگلستان، استرالیا و چین معرفی کرده است تا در بخش جمع آوری کتاب برای کتابخانه تخصصی هزاره شناسی با موسسه همکاری نماید.

فعالیت مرکز تحقیقات موسسه فانوس

مرکز تحقیقات فانوس، با درک اهمیت تحقیق و ماندگاری آن از همان ابتدای تاسیس شروع به کار کرد و در طی دو سال، کارهای تحقیقاتی زیادی را تهیه، چاپ و منتشر کرده است که در ذیل بدان پرداخته می شود.

کتاب های چاپ شده

–       چاپ و انتشار کتاب سیمای جاغوری در چهار جلد. این کتاب توسط دکتر عبدالمجید ناصری رئیس بخش مرکز تحقیقات موسسه فانوس تدوین و توسط موسسه فانوس چاپ و منتشر شده است. جلد اول کتاب در باره جایگاه و جغرافیا، جلد دوم درباره فرهنگ، سیاست و اقتصاد و جلد سوم و چهارم در باره شخصیت ها می باشد.

–       اخلاق دانشجویی، این کتاب توسط محمد جواد برهانی از اعضاء بخش مرکز تحقیقات موسسه فانوس، تدوین و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی چاپ و منتشر شده است.

–       سبک زندگی خانوادگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی چاپ و منتشر شده است.

–       سیره اجتماعی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی چاپ و منتشر شده است.

–       آموزش اخلاق و رفتار اجتماعی(دوره مقدماتی)، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی چاپ و منتشر شده است.

–       آموزش عقاید(دوره متوسطه)، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی چاپ و منتشر شده است.

–       روش تحقیق، مونوگراف نویسی، مقاله نویسی و کتاب نویسی، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی چاپ و منتشر شده است.

–       اراضی از نگاه فقه اسلامی، این کتاب توسط آیت الله العظمی فیاض تدوین و توسط محمد جواد برهانی ترجمه و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی چاپ و منتشر شده است.

–       مبانی استنباط حقوق اسلامی، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی چاپ و منتشر شده است.

–       مباحث تئوریک فقهی درباره مسائل مستحدثه این کتاب توسط آیت الله العظمی فیاض تدوین و توسط محمد جواد برهانی ترجمه و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی چاپ و منتشر شده است.

کتاب های در دست چاپ

موسسه فانوس کتاب های را با توجه به نیاز جامعه در دست چاپ دارد.

–       کتاب مجموعه مقالات همایش جنبش عدالت خواهی، این کتاب به همت استاد علی رحمانی و محمد جواد برهانی آماده شده است..

–       کتاب مبادی فقه اسلامی، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تالیف گردیده است و کتابی است که جزء مضامین تدریسی در دانشگاه ها می باشد و متن مناسب برای تدریس وجود ندارد.

–       داستانهای آموزنده، این کتاب توسط موسسه فانوس برای جوانان و نوجوانان آماده شده است.

–       آموزش اخلاق متوسطه این کتاب توسط محمد جواد برهانی تالیف گردیده است.

–       غزنی شناسی در چهار جلد، این کتاب توسط دکتر عبدالمجید ناصری تالیف گردیده است.

کلان پروژه مرکز تحقیقات موسسه فانوس

مرکز تحقیقات موسسه فانوس دو کلان پروژه تحقیقاتی را برای خود تعریف کرده است که عبارتند از:

–       تدوین تاریخ جامعه هزاره ها در چهار جلد، طرح اولیه این کلان پروژه مصوب گردیده و به زودی جلد اول آن آماده می شود.

–       تدوین سیره اجتماعی معصومین علیهم السلام در پانزده جلد، قابل یادآوری است که از این کلان پروژه دو جلد آن توسط موسسه فانوس چاپ شده است که در بخش کتاب های چاپ شده بیان شد(سیره اجتماعی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و سبک زندگی خانوادگی حضرت زهرا سلام الله علیها) سه جلد دیگر آن در ایران چاپ شده است(سیره اجتماعی پیامبر اعظم از سوی بوستان کتاب، سیره اجتماعی امام حسین علیه السلام از سوی دارالمبلغین و سیره اجتماعی امام حسن مجتبی علیه السلام از سوی آستان قدس رضوی).

–       تدوین کتاب های درسی برای مکتب خانه ها و کلاس های دینی که تا کنون شش جلد در سه حوزه اخلاق، عقایید و احکام بصورت مکرر چاپ و منتشر شده است. قرار است در همین سه حوزه فعالیت های دیگری نیز از سوی موسسه فانوس صورت گیرد.

تدوین کتاب های درسی و متون آموزشی برای دانشگاه که تا کنون کتاب های مبانی استنباط حقوق اسلامی، روش تحقیق و مبادی فقه اسلامی به همین منظور نوشته و از سوی موسسه فانوس چاپ و منتشر شده است.

گزارش فعالیت فرهنگی موسسه فرهنگی خدماتی فانوس از تاریخ 1-6 – 1397 تا تاریخ 1-6- 1399

–       موسسه فانوس در طی دو سال کاری خود در بخش فرهنگی نیز فعالیت های داشته است که در ذیل بدان پرداخته می شود.

–       مسابقه کتابخوانی با همکاری کتابخانه اوتقول در ناوه از کتاب اخلاق دانشجویی در زمستان 98.

–       مسابقه کتابخوانی با همکاری لیسه کیان در مرکز از کتاب اخلاق دانشجویی در زمستان 98.

–       مسابقه کتابخوانی با همکاری لیسه ذکور در بابه از کتاب اخلاق دانشجویی در زمستان 98.

–       مسابقه کتابخوانی با همکاری آقای حیدری ملا امام هیچه در هیچه از کتاب آموزش اخلاق مقدماتی در زمستان 98.

–       فرستادن هزار و دو صد جلد کتاب آموزش عقاید از محصولات موسسه فانوس برای مسابقه کتابخوانی مجمع علمای جاغوری در غزنی در خزان سال 99.

–       مسابقه کتابخوانی با همکاری مجمع علما و طلاب جاغوری در جاغوری در خزان سال 1399.

–       ورکشاپ سه روزه با ملاامامان در مرکز فقهی ائمه اطهار با همکاری ستاد احیاء مکتب خانه ها در سال 97 و 98.

–       ورکشاپ سه روزه با ملاامامان غزنی در مدرسه فاطمه الزهرا با همکاری ستاد احیاء مکتب خانه ها در سال 97 و 98.

–       برگزاری مراسم ایام محرم در سالن اجتماعات موسسه در محرم 97، 98 و 99.

–       جلسه تقدیر از انجنیر امینی از اساتید پیشکسوت دانشگاه کابل با حضور محصلان فانوس.

–       جلسه تقدیر از معلم همت با حضور محصلان فانوس.

–       جلسه همراه با تقدیر از فارغ التحصیلانی مقطع ماستری که از ایران و هند بر گشته بودند.

–       جلسه های متنوع در مناسبت های دینی

–       حمایت از برگزاری کلاسهای تقویتی در فصل زمستان توسط محصلان و معلمان منطقه بابه.

–       راه اندازی کتابخانه در موسسه فانوس که گزارش جداگانه آن ذکر می گردد.

–       راه اندازی پیچ در فیس بوک به نام موسسه فرهنگی خدماتی فانوس.

–       راه اندازی مجدد سایت موسسه فرهنگی خدماتی فانوس در بهار سال 99.

–       مصاحبه با برخی خبرگزاری ها از جمله با شفقنا و معرفی آثار چاپ شده از سوی موسسه فرهنگی خدماتی فانوس در سال 98 و 99.

–       تبلیغات فرهنگی در جاغوری در تابستان سال 97 و 98، جلسات توجیهی و صحبت در مورد آسیب های فرهنگی.

–       صحبت با سران جنبش بصورت مکرر.

–       دایر کردن جلسه های توجیهی و انگیزشی برای محصلان لیلیه فانوس.

–       سخنرانی در لیسه ها و دانشگاه ها به مناسبت های مختلف در کابل و در غزنی.

–       در خواست همکاری از سوی لیسه بصیرت و  تدریس در لیسه بصیرت برای یک سمستر.

–       شرکت در جلسات هزاره های اهل سنت.

–       ثبت نام و ارسال سیزده تن از فعالان منطقه در ایران و کربلا جهت زیارت.

–       تقدیر از فعالان منطقه در موسسه فانوس.(تقدیر از مجاهد، علی بابا احمدی و محمد اسماعیل رحمانی)

 گزارش فعالیت خدماتی موسسه فرهنگی خدماتی فانوس از تاریخ 1-6 – 1397 تا تاریخ 1-6- 1399

–       توزیع کمک به خانواده شهدا، مجروحین و آسیب دیدگان جنگ غزنی در سال 1397(توزیع کننده کان، استاد جعفری و برهانی)

– توزیع کمک برای خانواده شهدا و مجروحین حادثه های کلپ ورزشی میوند، کورس موعود و جنبش روشنایی و ارسال 15 نفر از مجروحان به هندوستان جهت درمان.

–       توزیع کمک به فقرای منطقه بابه در تابستان سال 1397.

–       اسکان در حدود صد نفر از محصلان بی بضاعت در لیلیه اناث در سال 1397.

–       اسکان در حدود صد نفر از محصلان بی بضاعت در لیلیه اناث در سال 1398.

–       اسکان در حدود صد نفر از محصلان بی بضاعت در لیلیه ذکور در سال 1397.

–       اسکان در حدود صد نفر از محصلان بی بضاعت در لیلیه ذکور در سال 1398.

–       کمک به برخی از محصلان بی بضاعت در سال1399، 1398 و 1397.

–       پی گیری ساخت و سروی لیسه اناث بابه.

–       خرید برخی از تجهیزات برای منطقه و حمل و انتقال آن در منطقه.

–       بازرسی و حسابرسی مصارف دوران جنگ در بابه و تهیه گزارش و تصفیه حساب، با همکاری آقایان حاجی عبدالخالق، حاجی دریابی و یعقوبی.

–       صحبت با مردم منطقه جهت حل برخی از کشماکش ها.

–       صحبت با ولسوال وقت جهت توجه به منطقه.

–       جمع آوری و انتقال کتاب از ایران برای تجهیز کتابخانه فانوس.

–       شناسایی استعداد نخبه ورزشی و تحصیلی و همکاری با آنها.(محمد ظاهر نظری کمک برای سفر به کره جنوبی جهت شرکت در مسابقات بین المللی، سخی صبا و همکاری با وی جهت بورسیه آلمان، خانم ورزشکار جهت رفتن به مسابقه آسیایی ایران، بشیر وفا جهت بورسیه چین)

–       کمک هزینه تحصیلی با برخی از محصلان بی بضاعت در لیلیه فانوس.(از سوی موسسه و افراد خیر آقایان حاجی عبدالخالق، هاشم احمدی)

–       کمک محدود با افراد بی بضاعت(ارسال کمک از سوی حاجی عبدالخالق در سال 1398 و ارسال کمک از سوی علی حسنی از انگلستان در سال 1399 و ارسال کمک از سوی عظیم ابراهیمی از انگلستان در سال 1399)

–       مشاوره تحصیلی برای محصلان لیلیه فانوس و سایر محصلان.

–       برگزاری کلاس های انگیزشی برای محصلان.

–       انتقال تجارب تحصیلی و تحقیقی برای محصلان.

–       تشویق به کتابخوانی و اهداء کتاب به محصلان.

–       تشویق محصلان به مسولیت پذیری، رواداری و پیدا کردن روحیه خدمت گزاری از طریق مشارکت در کمپین پاک کاری اطراف موسسه.

یادآوری

–       افرادی که تا کنون در موسسه کارهای موسسه را پیش برده اند، بصورت مجانی کارکرده است و هیچ گونه حقوقی دریافت نکرده اند. اعضاء کارمند موسسه به جز کسانی که در پائین نام شان می آید، همه نیازهای خود را از طریق تدریس در دانشگاه و دریافت حقوق از دانشگاه تامین کرده است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها