سایت مؤسسه فرهنگی-خدماتی فانوس

نگاهی گذرا به فعالیت ها و چشم انداز موسسه فرهنگی خدماتی فانوس گزارش شماره دوم( از سال 1399 تا بهار 1401)

همانگونه که در مقدمه گزارش شماره یک نیز آمده بود، موسسه فرهنگی خدماتی فانوس یک موسسه غیر انتفاعی است که سهامدار ندارد و سود حاصل از آن برای انکشاف خود موسسه و کارهای عام المنفعه آن صرف می شود و هیچ کسی به سود آن چشم ندوخته و موسس و سایر همکاران آن نیز با هدف دریافت سود، این موسسه را راه اندازی نکرده است.

موسسه فرهنگی خدماتی فانوس یک موسسه غیر انتفاعی است که به همت برادر خیر و نیکوکار آقای عبدالعظیم احمدی راه اندازی و با همکاری فرهنگیان و نخبگان منطقه در تاریخ 30 جدی سال 1396 جواز فعالیت خود را از وزارت اقتصاد با شماره 4364 دریافت نموده است.

موسسه فانوس در تاریخ اول سرطان ۱۳۹۷ در تالار موسسه فانوس در کابل با حضور شخصیت های مختلف علمی، سیاسی، نمایندگان دفاتر مراجع و فعالان فرهنگی برگزار گردید و با برنامه های متنوع ادامه یافت.

موسسه فانوس و مسولین آن تلاش کردند، تا صادقانه در خدمت جامعه علمی و فرهنگی خود باشند و بستری را برای رشد و بالندگی به امید فردای بهتر به پیش ببرد، سال 99 و سال 1400 سال پر تحول برای جهان و افغانستان بود که کرونا همه مراکز اقتصادی، آموزشی و فرهنگی را تحت تاثیر خود قرار داد. موسسه فانوس در شرایط کرونا فعالیت های خدماتی خود را محدود کرد، اما قطع نکرد.

با آمدن طالبان موج از مهاجرت و تغییرات در افغانستان به وجود آمد و این امر برای همه مردم مشکلاتی را خلق کرد، و بسیاری از لیلیه ها فعالیت خود را بصورت کامل تعطیل کرد، اما موسسه فانوس به رغم فشارها و مشکلات فعالیت خود را مانند گذشته ادامه داد و لیلیه ذکور و اناث و بخش تحقیقات و ترجمه را همچنان پیش برد.

فعالیت بخش خوابگاه

موسسه فانوس با آمدن طالبان و امارت اسلامی، خدمات رفاهی خود را برای محصلان قطع نکردند و هم لیلیه بخش خواهران و هم لیلیه بخش برادران به فعالیت خود ادامه دادند. مجموعا در حدود 160 نفر محصل در لیلیه فانوس ساکن هستند. قابل یادآوری است که لیلیه فانوس با تغییر رویکرد، تلاش کردند محصلان برتر و فعال را جذب کنند و در سال دو بار برای تکمیل ظرفیت خود ثبت نام دارند یکی در اول حمل و یکی هم در اول برج هفتم هر سال. لیلیه بصورت رایگان است و فقط مبلغی به عنوان ثبت نام و مبلغی هم به عنوان ضمانت از محصلان گرفته می شود که هنگام تصفیه حساب به آنها پس داده می شود.

–       اسکان در حدود هشتاد نفر از محصلان بی بضاعت در لیلیه اناث در سال 1399.

–       اسکان در حدود هشتاد نفر از محصلان بی بضاعت در لیلیه اناث در سال 1400.

–       اسکان در حدود هشتاد نفر از محصلان بی بضاعت در لیلیه ذکور در سال 1399.

–       اسکان در حدود صد نفر از محصلان بی بضاعت در لیلیه ذکور در سال 1400.

–       کمک به برخی از محصلان بی بضاعت در سال1399، و 1400.

فعالیت کتابخانه

از زمستان سال 1400 تصمیم گرفته شد، کتابخانه به زیر زمین منتقل گردد، قفسه ها، کتابها و میزها به زیر زمین منتقل شد و قرار شد، از بهار سال 1401 کتابخانه مذکور مورد بهره برداری قرار گیرد، هرچند در زمستان هم کتابخانه آماده بهره برداری بود، اما به خاطر سرما این کار به بهار موکول گردید.

قابل یادآوری است که همه کتابها ثبت دیتابیس گردیده است.

فعالیت خدماتی

موسسه فانوس با اعتباری که یافته است، توانسته است کمک های مردم را جذب و آن را در مورد خواسته شده برسانند. در خزان و زمستان سال 1400 مانند سالهای قبل پنج بار توزیع مالی داشته است که بار اول مهاجرین جاغوری مقیم نارویژ و بار دوم مهاجرین مقیم انگلستان، بار سوم جامعه اسلامی افغانستان و بار چهارم محترم هاشم احمدی و بار پنجم خیری از مالستان مقیم انگلستان کمک نقدی فرستاد و پول های فرستاده شده در میان نیازمندان توزیع گردید.

موسسه فانوس همچنین تعداد از محصلان نیازمند را مانند گذشته تحت پوشش قرار داده و به آنها همکاری داشته است.

 فعالیت مرکز تحقیقات موسسه فانوس

مرکز تحقیقات فانوس، با درک اهمیت تحقیق و ماندگاری آن از همان ابتدای تاسیس شروع به کار کرد و در طی دو سال اخیر نیز مانند دو سال قبل، کارهای تحقیقاتی زیادی را تهیه، چاپ و منتشر کرده است که در ذیل بدان پرداخته می شود.

کتاب های چاپ شده

–        تهیه، چاپ و انتشار کتاب راهنمای ازدواج، این کتاب محمد جواد برهانی در مرکز تحقیقات موسسه فانوس تدوین و توسط موسسه فانوس در سال 1400 چاپ و منتشر شده است.

–       آموزش اخلاق و رفتار اجتماعی(دوره مقدماتی)، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین، توسط بسم الله برهانی ویرایش و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی و کمک مالی موسسه متمادی در سال 1400 چاپ مجدد و منتشر شده است.

آموزش اخلاق و رفتار اجتماعی(دوره متوسطه)، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین، توسط بسم الله برهانی ویرایش و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی و کمک مالی موسسه متمادی در سال 1400 چاپ مجدد و منتشر شده است.

آموزش عقایید (دوره مقدماتی)، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین، توسط بسم الله برهانی ویرایش و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی و کمک مالی موسسه متمادی در سال 1400 چاپ مجدد و منتشر شده است.

آموزش عقایید (دوره متوسطه)، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین، توسط بسم الله برهانی ویرایش و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی و کمک مالی موسسه متمادی  در سال  1400 چاپ مجدد و منتشر شده است.

آموزش احکام (دوره مقدماتی)، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین، توسط بسم الله برهانی ویرایش و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی و کمک مالی موسسه متمادی در سال 1400 چاپ مجدد و منتشر شده است.

آموزش احکام(دوره متوسطه)، این کتاب توسط محمد جواد برهانی تدوین، توسط بسم الله برهانی ویرایش و توسط موسسه فانوس با همکاری انتشارات مقصودی و کمک مالی موسسه متمادی در سال 1400 چاپ مجدد و منتشر شده است.

–       کتاب مبادی فقه اسلامی، این کتاب توسط محمد جواد برهانی در بخش تحقیقات موسسه فانوس تالیف گردیده است و با همکاری دانشگاه غرجستان در سال 1400 چاپ و منتشر شده است.

–       داستانهای آموزنده، این کتاب توسط موسسه فانوس برای جوانان و نوجوانان آماده شده بود که در سال 1400 با همکاری انتشارات مقصودی در کابل چاپ و منتشر شد.

موسسه فانوس در بخش تحقیقات و ترجمه چهار پروژه کلان را مصوب کرده است که کار روی آن جریان دارد و عبارت است از:

یک) ترجمه قرآن کریم به زبان فارسی دری که تا بهار سال 1401 سیزه جزء آن ( تا سوره یوسف) ترجمه شده است و همزمان در سایت موسسه فانوس بعد از پایان ترجمه هر سوره منتشر می شود.

ب) تدوین سیره اجتماعی معصومین علیهم السلام در پانزده جلد، قابل یادآوری است که از این کلان پروژه دو جلد آن توسط موسسه فانوس چاپ شده است که در بخش کتاب های چاپ شده بیان شد(سیره اجتماعی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و سبک زندگی خانوادگی حضرت زهرا سلام الله علیها) سه جلد دیگر آن در ایران چاپ شده است(سیره اجتماعی پیامبر اعظم از سوی بوستان کتاب، سیره اجتماعی امام حسین علیه السلام از سوی دارالمبلغین و سیره اجتماعی امام حسن مجتبی علیه السلام از سوی آستان قدس رضوی). اکنون سیره اجتماعی امیرالمومنین آماده چاپ است.

-ج) تدوین کتاب های درسی برای مکتب خانه ها و کلاس های دینی که تا کنون شش جلد در سه حوزه اخلاق، عقایید و احکام بصورت مکرر چاپ و منتشر شده است. در همین سه حوزه فعالیت های دیگری نیز از سوی موسسه فانوس با همکاری موسسه متمادی در حال جریان است.

د) تدوین کتاب های درسی و متون آموزشی برای دانشگاه که تا کنون کتاب های مبانی استنباط حقوق اسلامی، روش تحقیق و مبادی فقه اسلامی به همین منظور نوشته و از سوی موسسه فانوس چاپ و منتشر شده است. و کتابهای ثقافت اسلامی یک، الی هشت نیز در حال تدوین آماده سازی است که برخی آن بصورت کامل تدوین شده و آماده چاپ می گردد.

قابل یادآوری است که تا کنون هزینه چاپ کتابهای که از سوی موسسه فانوس چاپ شده است از سوی موسسات و افراد خیر و نیکو کار تامین شده است که می توان از موسسه تحقیقاتی متمادی و آقایان حجت الاسلام والمسلمین الحاج شیخ محمود فیاض، الحاج عظیم ابراهیمی، و الحاج عبدالخالق غلامی نام برد.

گزارش فعالیت فرهنگی موسسه فرهنگی خدماتی فانوس از تاریخ 1-6 – 1399 تا تاریخ 1-1- 1401

موسسه فانوس در طی چند سال کاری خود در بخش فرهنگی نیز فعالیت های داشته است که در ذیل بدان پرداخته می شود.

  • فرستان کتاب های آموزشی برای حجت الاسلام والمسلمین مرحوم استاد رحمانی در زمستان سال 1400.
  • فرستان کتاب های آموزشی برای حجت الاسلام والمسلمین استاد دکتر مظفری در چهل باغتوی پشی در سال 1400.
  • فرستان کتاب های سیره و سبک زندگی حضرت زهرا برای مدرسه استاد دانش در بامیان در سال 1400.
  • فرستان کتاب های آموزشی برای حجت الاسلام والمسلمین الحاج مهدوی مدرسه حضرت قائم کابل
  • اهداء کتاب به کتابخانه های دارالقرآن در کابل و کتابخانه آیت الله فیاض در جاغوری در سال 1400
  • برگزاری کلاس ورکشاپ روش تحقیق در موسسه فانوس برای محصلان در سال 1400
  • برگزاری کلاس تجارب تحصیلی برای طلاب حوزه علمیه غجور
  • برگزاری کلاس تجارب تحصیلی برای طلاب حوزه علمیه سنگماشه
  • برگزاری کلاس تجارب تحصیلی برای طلاب حوزه علمیه بامیان
  • برگزاری کلاس انگیزه تحصیلی برای دانش آموزان لیسه کیان سنگماشه
  • سخنرانی خلق انگیزه و طرح خواسته های جامعه هزاره و شیعه با حضور مقامات طالبان در ایام محرم سال 1400 در کابل.
  • صحبت مکرر با ولسوال طالبان در جاغوری و اینکه باید با مردم با مدارا رفتار کنند. و….
  • دایر کردن جلسه های توجیهی و انگیزشی برای محصلان لیلیه فانوس.
  • شرکت در جلسات هزاره های اهل سنت و صحبت با آنها
  • حضور در میزگردهای شبکه های تلویزیونی طلوع و تمدن و صحبت درباره مسائل سیاسی و دینی
  • .تهیه صد و ده گزارش تحت عنوان نقطه سر خط درباره طالبان از کابل، مالستان، جاغوری و لوگر.
  • شرکت مکرر در جلسه شورای علما.
  • شرکت موثر در جبهه تفاهم و صحبت در جمع دوستان جبهه.
  • شرکت در جلسه شورای مشورتی شورای علما و صحبت در جمع دوستان شورای علما.
  • حضور و تدریس در دانشگاه های کاتب، المصطفی، غرجستان و اهل بیت و دادن انگیزه به محصلان.
  • مشاوره تحصیلی برای محصلان لیلیه فانوس و سایر محصلان.
  • برگزاری کلاس های انگیزشی برای محصلان.
  • انتقال تجارب تحصیلی و تحقیقی برای محصلان.
  • تشویق به کتابخوانی و اهداء کتاب به محصلان.

محمد جواد برهانی

1/3/1401 قم

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها