سایت مؤسسه فرهنگی-خدماتی فانوس

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت برادران و خواهران گرامی بابه مقیم انگلستان و سایر بینندگان محترم سایت السلام علیکم و رحمت الله

ضمن آرزوی موفقیت و سلامتی برای همه شما خوبان در ذیل گزارش فعالیت های موسسه فرهنگی خدماتی فانوس در دو بخش کابل و داخل منطقه بابه خدمت ارائه می گردد.

فعالیت های موسسه فانوس در کابل

  1. همانگونه که در جریان هستید موسسه فانوس در تاریخ 30 جدی سال 1396 جواز فعالیت خود را از وزارت اقتصاد به عنوان موسسه غیر انتفاعی با شماره 4364 دریافت نمود.
  2. همکاران رضاکار موسسه، همراه با موسس محترم جناب آقای عبدالعظیم احمدی، اساسنامه موسسه و مقررات و آیین نامه لیلیه را پس از مشورت با افراد زیاد مکتوب و نهایی کردند.
  3. برای موسسه، لوگو، شعار، سایت و پیچ راه اندازی شد و آهسته آهسته موسسه فعالیت خود را شروع کرد.
  4. موسسه بصورت رسمی در استرالیا نیز ثبت و راجستر گردید و تصمیم بر این است در صورت نیاز در سایر کشورها نیز ثبت گردد.
  5. ساختمان موسسه فانوس در کابل با مساحت ۵۵۰ متر و بنا ۲۳۰۰ متر مربع در شش طبقه ساخته شد. طبقه چهارم و پنجم آن جمعا ظرفیت 240 تختخواب را دارد که دارای دو اتاق مطالعه و کتابخانه همراه با تمام امکانات رفاهی، تخت های خواب، حمام و سرویس بهداشتی برای محصلان دانشگاه اختصاص یافته است. بخش لیلیه فعلا مورد بهره برداری قرار گرفته است و در یک طبقه خواهران و در طبقه دیگر، پسران با درهای مجزا، جمعا در حدود 50 نفر استفاده می کنند.
  6. طبقه ششم ساختمان موسسه برای آشپزخانه و دو سالن غذا خوری مجزا برای دختران و پسران در نظر گرفته شده است که اکنون مورد استفاده است.
  7. طبقه سوم و دوم ساختمان برای کارهای اداری، بخش تحقیقات و آموزش در نظر گرفته شده است. بخش تحقیقات موسسه نیز در حال فعالیت است. بخش آموزش، مقدمات کار آماده گردیده است و به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد. در این دو طبقه جمعا 14 اتاق وجود دارد.
  8. زیر زمین ساختمان فانوس برای کتابخانه عمومی و سالن اجتماعات در نظر گرفته شده است که تا کنون چندین جلسه در آن برگزار شده است و اجلاس افتتاحیه موسسه نیز در همین سالن برگزار گردید.
  9. مراسم افتتاح موسسه در تاریخ اول سرطان ۱۳۹۷ در تالار موسسه فانوس در کابل با حضور شخصیت های مختلف علمی، سیاسی، نمایندگان دفاتر مراجع و فعالان فرهنگی برگزار گردید و با برنامه های متنوع ادامه یافت.
  10. در ساختمان موسسه دو تا کتابخانه در نظر گرفته شده است؛ یکی کتابخانه عمومی که محصلان و سایر اقشار مردم می توانند از آن استفاده نمایند و کتابخانه دیگر، کتابخانه تخصصی هزاره شناسی است که یک کار ابتکاری و جدید است و تا کنون در افغانستان و جهان سابقه نداشته است. هدف از راه اندازی این کتابخانه جمع آوری تمام اسناد و مدارک مکتوب درباره هزاره و تشیع افغانستان است. در کنار اسناد مکتوب، فیلم، عکس، صوت و… نیز جمع آوری خواهد شد. موسسه مذکور همچنین در نظر دارد، آثار همه ی مولفان مردم هزاره و تشیع افغانستان را در کتاب خانه تخصصی هزاره شناسی جمع آوری کند. از شما دوست گرامی نیز انتظار میرود که موسسه را برای رسیدن به این هدفش همکاری نمایید و با هدیه اثر و کمک های ارزشمند خود بر غنای کتابخانه افزوده نسل آینده را از میراث ارزشمند تان بهره مند سازید.
  11. موسسه همچنین در نظر دارد که بخش اکادمی زبان و بخش ترجمه را فعال نماید.
  12. موسسه فانوس از میان محصلان و قشر تحصیلکرده نمایندگان همکار در کشورهای پاکستان، ایران، انگلستان[1]، استرالیا و چین معرفی کرده است تا در بخش جمع آوری کتاب برای کتابخانه تخصصی هزاره شناسی با موسسه همکاری نماید.

فعالیت های موسسه فرهنگی خدماتی فانوس در بابه

موسسه، در داخل منطقه بابه نیز فعالیت های چشمگیر داشته است که نگارنده در طی مسافرتی که در تاریخ 1/5/1397 در داخل بابه داشت فعالیت های موسسه را از نزدیک مشاهده و چشمدید خود را خدمت می نویسد:

  1. موسسه فانوس یک تا اتاق ۷ بر ۴ همراه با یک دهلیز ۳ بر ۴ و حمام و آشپزخانه در پیش لیسه ذکوربابه برای معلمان مهمان ساخته است که سقفش نیز با مساحت ۵۲ متر مربع کانکریت شده و کارهای ریزش مانده است که در حال انجام است. اکنون کار گچ و سفید کاری اتاق در حال انجام است.
  2. اطراف مکتب از سنگ احاطه شده است که طول آن در حدود ۱۲۰ متر و عرض آن در حدود ۹۰ متر است که سنگ آن در حال اتمام است و سه گروپ سنگ کار جمعا ده نفر کار سنگ را انجام داده و اکنون (مورخه 18/ 5/97) کار سنگ کاری در حال اتمام است و فقط پنج در صد کار سنگ باقی مانده است. قابل یادآوری اینکه ارتفاع سنگ نیز از 2 متر تا 4 و نیم متر در نوسان است.
  3. از آنجا که کار سنگ در حال اتمام است، اکنون کار انگاف کاری شروع شده است که یک تیم سه نفره، کار آن را به پیش می برد.
  4. دو تیم سه نفره جمعا شش نفر در حال خشت زنی است که برای احاطه مکتب ۵۲ هزار خشت پخته لازم است که تا کنون 40 هزار خشت ریخته و آماده شده است.
  5. کار دیگری که انجام شده، تهیه نقشه ساختمان لیسه نسوان است که به زودی کار آن شروع میشود.
  6. تمام صنوف و دهلیز مکتب لیسه ذکور رنگ و گج شده است.
  7. اطراف پا سنگ مکتب به سازی و سمنت شده است و تپه پشت مکتب لیسه ذکور توسط بیل میکانیکی کنده و سنگ کاری گردیده است.
  8. برای تمام صنف های لیسه ذکور تخته سفید خریداری شده است.
  9. برای تمام صنف ها میز و چوکی مناسب ساخته شده است.
  10. برای معلمان مهمان بخش ساینس در قسمت معاش، از سوی موسسه فانوس همکاری قابل توجه گردیده است.
  11. موسسه فانوس برای مکتب ابتدایی درویشان نیز در دو نوبت برای به سازی و زیباسازی آن کمک کرده است.
  12. موسسه فانوس برای ساخت راه بابه- مرغ دلنه- تایلوم نیز کمک قابل توجه نموده است.
  13. . موسسه فانوس بخش از معاش معلمان گرامی را در لیسه نسوان نیز در دو قسط پرداخت کرده است و برخی از اقلام مورد نیاز برای مکتب را از قبیل برق نوری و بلند گو تهیه و خریداری کرده است.
  14. موسسه فانوس معاش یک نفر از معلمان مهمان لیسه امام علی واقع در مرغ دلنه را نیز پرداخت کرده است.
  15. موسسه فانوس برای پایان دادن به غائله کلینیک نیز هزینه مالی کرده است و مشکل راه مکتب و کلینیک را با تقبل هزینه حل و فصل کرده است.
  16. موسسه فانوس همچنین، برای یک سال تمام، شخصی را به عنوان رابط و پی گیر برای کارهای عام المنفعه منطقه بابه استخدام کرده است که فعلا وقت آن رو به اتمام است.

چند نکته قابل یادآوری:

الف) ضمن ارج گزاری از عموم دوستان مقیم انگلستان که تا کنون مخلصانه و به دور از تعلقات بین قومی در امر ساختن لیسه ذکور بابه سنگ تمام گذاشته و افتخار ساخت آن لیسه با عظمت را با نام خود تمام کرده است که اکنون سالانه ده ها نفر از آن لیسه راهی دانشگاه می گردد، عرض اینکه موسسه فانوس با نظارت آقای عظیم احمدی وظیفه خود می داند که در قبال یک سِنت پول شما پاسخگو بوده و شفافیت و حسابدهی مالی را در قبال کمک کنندگان داشته باشد.

ب) برخی از کارها و فعالیت ها که در کابل صورت می گیرد، فراتر از منطقه بابه است و اکنون علاوه بر محصلان منطقه بابه از خانواده های شهدا نیز در لیلیه جذب می گردد هر چند از منطقه بابه نباشد، بخش تحقیقات یک کار ملی و کشوری و فراتر از بابه است و همچنین راه اندازی کتابخانه تخصصی هزاره شناسی. بنابراین دوستان مسول در موسسه بنابر هدایت بانی موسسه پول شما عزیزان به هیچ وجه در کارهای فرامنطقه ی(خارج از بابه) مصرف نمی شود؛ مگر اینکه شخصی داوطلبانه برای بخش خاص موسسه مثل کتابخانه و… کمک کند.

ج) موسس محترم آقای احمدی طبق جلسه ی که با شما داشته است، امیدواری خاص به همکاری شما دارد و انتظار می رود که شما دوستان گرامی با احساس مسولیت حمایت خود را از موسسه دریغ نورزید.

د) دوستان گرامی، موسسه فانوس به شما اطمینان می دهد، که کمک های شما بی جا مصرف نگردد و هر مقدار کمکی که دوستان به موسسه انجام می دهند در دفتر جداگانه ثبت و در بخش آرشیف و جمع آوری اسناد بایگانی می گردد تا برای همیشه نسل های آینده نیز قدردان شما بوده و این فرهنگ نیک همکاری را به ارث برده و ادامه دهد.

د) طبیعی است که هر حرکتی مثبتی ممکن است مطابق سلیقه همه نباشد، که شایسته است با درایت و هوشیاری مواظب باشیم تا حرکت مثبت ما جنبه ی دیگری پیدا نکند و هدف خدمت به مردمی باشد که خیلی نیازمند به کمک است. ذهن این مردم باید تغییر کند تا آماده تغییر در جامعه گردد.

پس خوبان بیاییم دست به دست هم دهیم و منطقه خود را با گام استوار و فردایی بهتر بسازیم.

 خدایا چنان کن سرانجام کار    تو خوشنود باشی و ما رستگار

تاریخ تنظیم گزارش 18/5/1397

 

[1] . در انگلستان فعلا با پرویز سروری که در بخش ماستری در انگلستان درس می خواند صحبت شده است و ایشان هم قول همکاری داده است و چون ما از محصلان آنجا اطلاع کافی نداریم امید اینکه شما دوستان آنها را نیز معرفی کرده و در قسمت جمع آوری اسناد و مدارک و کتاب برای کتابخانه هزاره شناسی و در دیگر بخش ها همکاری داشته باشید.

در چین حجتی، در کویته پاکستان عارف حیدری، در ایران استاد قاسمی و احمدی، در تهران بسم الله برهانی و… نماینده است.  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها